Aby cieszyć się w pełni z jazdy na rolkach, potrzebny jest dobry stan techniczny naszych rolek. Podstawą troski o rolki jest ich regularne serwisowanie. Tylko w ten sposób wasz sprzęt będzie w pełni sprawy i będzie służył przez wiele lat.
Dzisiaj opowiemy o zasadach serwisowania rolek. Są to podstawowe informacje, potrzebne aby utrzymać Twój sprzęt w dobrym stanie technicznym.
Serwisowanie rolek — przygotowanie odpowiednich narzędzi
Aby sprawnie przeprowadzić serwis Twoich rolek, przygotuj potrzebne do tego narzędzia.
Przygotowanie takiego zestawu znacznie ułatwi i przyśpieszy pracę. To bardzo ważne, gdyż rolki należy serwisować regularnie. Jeżeli zabierzesz się do tego bez odpowiedniego przygotowania, to możesz szybko się zniechęcić do dalszych serwisów.
Podstawą jest przygotowanie zestawu kluczy. My polecamy narzędzia Blade Tool od Rollerblade.
Klucze lepszej jakości cechują się dokładniej wykonanymi końcówkami, z mniejszą tolerancją błędu. Sam materiał, z którego wyprodukowany jest klucz, jest twardszy niż te stosowane w tańszych odpowiednikach.
Dzięki temu klucz dobrej jakości zmniejsza ryzyko na wyrobieniu gniazda śruby. Nie ma nic gorszego niż tani, uszkodzony klucz, który obraca się w śrubie, przez co jeszcze bardziej ją wyrabia. Ostatecznie może to skończyć się na próbach odkręcenie kluczem Torx czy ryzykownej operacji rozwiercania śruby.
Serwisowanie rolek — regularne dokręcenie śrub w rolkach
Śrubki, a dokładnie stopień ich przykręcenia powinien być regularnie kontrolowany. Najlepiej taką kontrolę przeprowadzić przed każdym, dłuższym wypadem na rolki.
Zawsze należy sprawdzać wszystkie śruby w rolce. Najlepiej stosować się do utartego schematu, tak żeby nie przeoczyć żadnej z nich.
Bierzemy na początek jedną z rolek i sprawdzamy śruby przy klamrach górnych, następnie przy klamrach dolnych. Potem sprawdzamy śruby mocujące szynę ze skorupą rolki i a na koniec sprawdzamy kółka do rolek. Następnie cały proces powtarzamy z drugą rolką.
Dlaczego należy tak często sprawdzać i dokręcać śruby? Podczas jazdy powstające drgania przenoszą się na śruby, co powoli skutkuje ich odkręcaniem się.
Jak można zapobiegać procesowi odkręcania się śrub w rolkach?
Najlepiej stosować specjalne kleje do gwintów śrub czy taśmę teflonową. Taka dodatkowa warstwa uszczelnia i zwiększa tarcie w obrębie gwintów śruby. Opóźni to odkręcanie się śruby.
Serwisowanie rolek — kontrola klamer w rolkach
Przed nowym sezonem warto skontrolować wszystkie klamry. W miarę użytkowania paski do klamer zużywają się, mogą się przecierać. Innym problemem jest wyłamanie zębów w samych klamrach.
Takie problemy ograniczają się zwykle jednak do tańszych modeli rolek.
Jednak jeżeli notorycznie przydarza CI się problem ze złamanymi zębami w klamrach, może to oznaczać, że zapinasz rolki zbyt mocno. Klamry powinny być dopięte z wyczuciem, a sznurówki dokładnie zawiązane.
Serwisowanie rolek — wymiana sznurowadeł w rolkach
Sznurówki w rolkach należy także regularnie wymieniać. Nie mówimy tylko o sytuacjach, w których sznurowadło ulega zerwaniu. Z czasem każde używane sznurowadło straci na elastyczności i objętości.
Zwykle w standardzie do rolek dodawane są sznurówki średniej klasy, niewoskowane.
Jeżeli chcesz spróbować czegoś ekstra, to wypróbuj woskowane sznurowadła hokejowe. Są one nasączone parafiną. Takie sznurówki znacznie ułatwiają mocne zawiązanie zarówno sztywnych skorup, jak i miękkich linerów.
Najmocniejsze zaciśnięcie sznurowadeł powinno być w okolicy dolnej klamry 45 stopni. Dzięki temu stabilizuje stopę w rolkach, przez co unikniesz podnoszenie się pięty w bucie.
Jak prawidłowo zasznurować rolki?
Mamy dwa podstawowe sposoby sznurowania rolek.
Pierwsza metoda to nawlekanie sznurówek od środka do zewnątrz oczek buta. Tak wiązane rolek powoduje łatwiejsze zakładanie i zdejmowanie. Nie trzyma ona jednak aż tak dobrze stopy i sznurówki mogą się poluzować podczas jazdy. Tak zasznurowane rolki uciskają także bardziej stopę podczas jazdy.
Jeżeli potrzebujesz mocniejszego utrzymania rolek, wypróbuj metodę sznurowana od zewnątrz. Tak zasznurowana rolka trzyma się lepiej stopy, a sznurowanie nie rozluźni się podczas jazdy. Siła nacisku jest też bardziej rozłożona i but tak nie uciska.
Jeżeli Twoje rolki mają możliwość wiązania linera powyżej linii skorupy, to możesz dołożyć dodatkową parę sznurówek przez pętelki linera. Dzięki temu będziesz mógł bardzo mocno zasznurować but wewnętrzny, przez co będzie on bardzo mocno trzymał się stopy.
Najlepiej wypróbować różne sposoby sznurowania rolek, tak aby znaleźć ten optymalny dla siebie.
Serwisowanie rolek — jak dbać o liner (but wewnętrzny) rolek.
But wewnętrzny, liner to bardzo ważny element budowy rolki, szczególnie dla komfortu jazdy w nich. Jak każda część rolki ulega on zużyciu. Jego długowieczność zależy od tego, jak intensywnie używamy danych rolek.
Po pierwsze zwróćmy uwagę, w jakich skarpetach jeździmy. Zalecamy jazdę w specjalnych, długich skarpetach do jazdy na rolkach lub łyżwach. Są one wykonane ze specjalnych materiałów, które poprawiają komfort jazdy w rolkach. Nie obcierają one ani stopy, ani materiału wewnątrz linera.
Po jeździe zawsze zalecamy wyjąć but wewnętrzny albo, jeżeli budowa rolki tego na to nie pozwala, to warto wyjąć wkładkę z linera. W ten sposób bardzo łatwo osuszymy but wewnętrzny rolki i zagwarantujemy sobie świeżość rolki.
Warto też regularnie używać sprayu dezynfekującego.
Serwisowanie rolek — jak zadbać o skorupę (shell) rolek
Skorupa to twarda, zewnętrzna powłoka rolki. Stanowi ona główną część rolki, do której podpięte są jej pozostałe elementy.
Zawsze powinniśmy podczas serwisu dokładnie obejrzeć skorupę rolek, w poszukiwaniu pęknięć i innych uszkodzeń.
Należy także sprawdzić wnętrze skorupy rolek. Czasami zdarza się, że znajdujemy w środku wystające śrubki, których ostre krawędzie mogą uszkodzić wewnętrzny liner, nasze skarpety albo nawet nasze stopy.
Na szczęście nie jest to problem spotykany w markowych modelach rolek od sprawdzonych producentów.
Jeżeli mamy jednak pecha lub tańszy model rolek z supermarketu, to musimy zareagować na problem wystających śrubek. Jeżeli tego nie zrobimy, będziemy co chwile musieli wymieniać liner czy skarpety.
Możemy wymienić śrubki na krótsze albo izolować ich końce np. taśmą izolacyjną. W ten sposób unikniemy kosztów związanych z wymianą uszkodzonych elementów.
Podczas jazdy kółka w rolkach nigdy nie zużywają się równomiernie, na całej ich powierzchni. Kółka zużywają się zawsze bardziej po wewnętrznych stronach, ponieważ to nad nimi jest najwięcej naszej masy ciała.
Także pierwsze i ostatnie koło w szynie zużywa się szybciej niż środkowe, gdyż są one używane do odpychania i nadawania prędkości oraz skręcania i hamowania.
Aby zapewnić regularne zużycie wszystkich kół, należy regularnie je przekładać. Mamy na to kilka sposobów.
Najbardziej popularna metoda to zmiana 1 kółka w szynie zamieniamy miejscem z kółkiem 3, a kółko 2 koło z kółkiem numer 4. Kółka, które były bardziej zużywane lądują jako koła wewnętrzne w szynie, gdzie mają chwile wytchnienia i nie zużywają się aż tak szybko. Tak ustawione koła dają duża stabilność podczas jazdy,
Jeżeli chcemy osiągnąć większa mobilność kosztem stabilności, to możemy zamienić kółko numer 1 z kółkiem numer 4, a kółko 2 z kółkiem numer 3.
Podczas tych zamian obracamy też kółka, tak aby ich strona wewnętrzna stała się stroną zewnętrzną.
Dzięki temu koła ścierają się równomiernie, co pozwala na zachowanie odpowiedniego footprintu, czyli powierzchni kontaktu kółka z podłożem podczas jazdy. Nie będziesz musiał aż tak często kupować nowych kółek do rolek, a zaoszczędzona kasę wydasz na coś innego.
Serwisowanie rolek — jak zadbać o łożyska do rolek
Dbanie o łożyska to podstawa serwisowania rolek. Łożyska dosłownie pozwalają kółkom rolek na obracanie się. Jeżeli będą się blokować, nici z jazdy na rolkach,
Tanie łożyska niskiej klasy są zazwyczaj zamknięte i nie oferują możliwości serwisowania.
Łożyska zamknięte posiadają po obu stronach lite metalowe tarcze.
Po prostu trzeba je wymienić, kiedy zaczynają sprawiać problemy. Może
sz spróbować wpuścić w nie smar pod ciśnieniem, ale taki zabieg nie daje gwarancji powodzenia.
Łożyska do rolek wyższej klasy oferują już możliwość ich serwisu. Łożyska ILQ można rozbierać; ILQ5 z dwóch stron, natomiast ILQ7 i ILQ9 tylko z jednej strony.
Po otwarciu takich łożysk możesz oczyścić je z brudu spirytusem, a następnie użyć smaru. Po takim zabiegu łożyska powinny kręcić się bez większych oporów.
Aby łatwo wyczyścić wszystkie łożyska obu Twoich rolek na raz, możesz użyć zestawu do czyszczenia łożysk. Nakładasz łożyska na statyw, umieszczasz go w pojemniku. Nast penie napełniasz pojemnik spirytusem i wstrząsasz przez około 30 sekund.
Serwisowanie rolek — podsumowanie
Podsumowując, aby cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą na rolkach, ważne jest utrzymywanie ich w dobrym stanie technicznym poprzez regularne serwisowanie.
Ważnym elementem serwisowania jest kontrola śrub, którą należy przeprowadzać zwłaszcza przed dłuższymi wypadami na rolki. Dobre praktyki to stosowanie specjalnych klejów do gwintów śrub i taśmy teflonowej, co opóźnia proces odkręcania się śrubek.
Kolejnym ważnym elementem serwisowania rolek są klamry, które należy regularnie kontrolować, szczególnie przed sezonem. Zużyte paski do klamer należy wymienić, a jeśli notorycznie przydarzają się problemy z połamanymi zębami w klamrach, może to oznaczać, że rolki są zapinane zbyt mocno.
Ostatnim elementem serwisowania są sznurowadła, które także należy regularnie wymieniać, aby utrzymać odpowiednią elastyczność i objętość. Wypróbowanie woskowanych sznurowadeł hokejowych może być dobrym pomysłem dla osób, które chcą czegoś ekstra.
Dlatego też, aby cieszyć się bezpieczną, komfortową i przyjemną jazdą na rolkach, ważne jest, aby dbać o ich stan techniczny i przeprowadzać regularne serwisowanie.
Masz problem ze stanem technicznych swoich rolek? Skontaktuj się z nami, a na pewno zaoferujemy fachową pomoc. Znajdziesz nas tutaj!