Kółka są jedną z najważniejszych części każdej rolki. Ich konkretne parametry przekładają się bezpośrednio na wrażenia z jazdy na rolkach, jak i możliwość naszego sprzętu.
Są też elementem, który regularnie i systematycznie zużywa się podczas jazdy na rolkach.
I o ile początkujący lub laik może stwierdzić, że wszystkie kółka są takie same, ta każda osoba posiadająca już pewne doświadczenie rolkowe, będzie wiedziała jak ważny jest prawidłowy wybór typu kółek.
.
Dlatego w tym artykule opowiem trochę o różnych typach kółek, jak je rozpoznać oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze kółek do naszego stylu jazdy na rolkach
Każde koło rolkowe można opisać 4 wartościami:
Dzisiaj spojrzymy na 3 pierwsze cechy, czyli średnicę, odbicie oraz twardość.
Rozmiar kółka jest opisywany poprzez podanie średnicy wyrażonej w milimetrach. Wybór rozmiaru kółek jest uzależniony od używanego typu szyny i ilości samych kółek w szynie. Najczęściej stosujemy układy 3 lub 4 kołowe, ale istnieją warianty 5 kołowe (szyny wizard do flow skatingu) czy układ z 2 oponami do jazdy w terenie.
W przypadku szyny 3 kołowej stosujemy kółka o większej średnicy, zwykle o rozmiarach 100,110 lub 125 mm, ale czasami spotykamy też szyny z 3 kołkami o średnicy 90 mm.
Zastosowanie kółek o dużych średnicach powoduje lepsze przenoszenie siły podczas jazdy, co przekłada się na osiąganie większej prędkości.
Minusem dużych kół rolkowych jest fakt, iż będziesz musiał włożyć więcej wysiłku w rozpędzenie się, w porównaniu do kółek do rolek o mniejszych średnicach. Jednak kiedy będziesz rozpędzony, łatwiej utrzymasz tę wysoką prędkość jazdy.
Większe koło to też wyżej położony punkt ciężkości, przez co rolki stają się mniej stabilne podczas jazdy. Trudniejsze jest wtedy dokładne manewrowanie i wykonywanie precyzyjnych ruchów.
W układzie 4 kołowym możemy zastosować kółka do rolek z bardzo szerokiego zakresu rozmiarów od 60 mm do 100 mm.
Oczywiście, szerokość zastosowanych kółek zależy od specyfikacji zamontowanej szyny w rolce. Mniejsza średnica to niżej położony punkt ciężkości, przez co rolki są bardziej stabilne.
Łatwiej też o dokładną kontrolę nad rolkami — układ 4 kołowy sprawdza się zatem lepiej np. w freestyle slalomie.
4 mniejsze kółka powodują większe tarcie, co przekłada się na mniejsze maksymalne prędkości jazdy. Trudniej będzie utrzymać nam maksymalną prędkość jazdy (a jeżeli się to uda, to potwornie się zmęczymy), jednak znacznie łatwiej będzie nam rozpędzić się na starcie.
Wysokiej jakości kółka do rolek zbudowane są na zasadzie kompozytowego rdzenia i pokrywającej go warstwy poliuretanu.
Najczęściej używane przez renomowanych producentów kółek, mieszanki uretanu to SHR i HR.
SHR to super high rebound — kółka do rolek klasy premium, z najwyższym parametrem odbicia.
HR to high rebound — kółka do rolek z tańszej półki, jednak nadal o całkiem przyzwoitych parametrach.
Odbicie kółka warunkuje jego działanie amortyzacyjne.
Jest to wartość bardzo zmienna, kółka o tej samej twardości, średnicy i profilu, od różnych producentów mogą się bardzo różnić od siebie pod względem odbicia.
Czasami może się zdarzyć, że nawet te same modele tego samego producenta z różnych linii produkcyjnych mogą różnić się swoją sprężystością.
3. Twardość kół do rolek. Kiedy potrzebujemy twardych kółek, a kiedy miękkich?
Kolejny ważny aspekt kółka rolkowego to jego twardość.
Jest ona oznaczana zwykle nadrukiem wyrażonym w skali Shore'a, oznaczonym literą A.
Im wyższy ten parametr, tym wyższa twardość materiału, z którego koło jest wytwarzane.
Na rynku rolek znajdziemy kółka do rolek o twardościach w zakresie od 68 A do 90 A.
Kołka do rolek o niskich wartościach skali Shora'a, poniżej około 80 A nie nadają się do użytku na świeżym powietrzu z racji wysokiej ścieralność. Są stosowane na gładkich torach i boiskach do hokeja na rolkach.
Zakres 80 A do 88 A obejmuje najczęściej używane i najbardziej wszechstronne kółka rolkowe do jazdy na zewnątrz.
Kółka do rolek o twardości zbliżonej do 90 A są dedykowane do jazdy agresywnej. Wykorzystujemy wtedy dużą odporności i wytrzymałość na ścieranie oraz niską przyczepność do podłoża, do wykonywania trików i akrobacji.
Miękkie kółko do rolek jest bardziej plastyczne i pod wpływem ciężaru rolkarza będzie się odkształcać podczas jazdy. Przez co będzie miało większy kontakt z podłożem, co da większa przyczepność.
Twarde kółka do rolek jest bardziej odporne na odkształcanie i będzie zachowywało swój kształt — kontakt z podłożem będzie mniejszy, co da mniejszą przyczepność.
Tutaj należy wspomnieć jeszcze o kwestii wagi użytkownika, osobom cięższym zalecane są kółka twardsze, bardziej odporne na ścieranie.
Z jednej strony większa przyczepność to lepsza kontrola nad jazdą. Drugą stroną medalu jest to, iż twarde kółka są mniej przyczepne i pozwalają osiągnąć większą prędkość jazdy.
Twardy materiał wolniej się zużywa podczas jazdy, hamowania czy grindowania. Twarde kółka starczą na znacznie więcej kilometrów niż ich miękkie odpowiedniki.
Bardzo miękkie kółka są niezalecane do użytkowania na twardych, chropowatych nawierzchniach, takich jak np. beton. Ich miejsce jest na gładkich torach zadaszonych obiektów, podczas wyścigów lub meczów hokeja.
Miękkie poliuretany w kole zapewniają lepsze tłumienie drgań i bardziej przyjemną jazdę. Jest to ważne w jeździe poza torem, po nierównych nawierzchniach.
W skrócie można to zagadanie podsumować następująco:
Powyżej podane informacje należy rozpatrywać jako wskazówki, a nie nakazy.
Ostatecznie rolkarz sam decyduje, jaką twardość kółek preferuje i na czym jeździ.
Na koniec musimy wspomnieć jeszcze o dwóch ważnych sprawach.
Po pierwsze — najważniejsze są preferencje danej osoby. Niektórzy rolkarze wolą bardziej ekonomiczne, twarde kółka. Inne osoby będą wolały bardziej miękkie kółka do rolek. Ktoś woli profil danego typu, a druga osoba kompletnie go nie toleruje. Wszystko jest zależne od tego, jak dana osoba lubi jeździć na rolkach i na jakich nawierzchniach jeździ najczęściej.
Po drugie, kółka o takich samych parametrach od dwóch różnych producentów mogą się od siebie drastycznie różnić podczas jazdy. Jest to związane z procesem produkcyjnym, technologią, jakością zastosowanych mieszanek poliuretanowych czy techniki budowy rdzenia.
Dlatego takie ważne jest, aby na początku swojej przygody rolkowej próbować różnych rodzajów kółek od różnych producentów. Jeżeli będziesz regularnie jeździł, możesz zużywać nawet kilka kompletów kółek na sezon. Warto więc poeksperymentować. Z czasem załapiesz, na czym jeździ Ci się najlepiej.
Mam nadzieję, że udało mi się chociaż trochę pomóc w orientacji w świecie kółek do rolek. Pamiętaj, że jeżeli potrzebujesz pomocy i masz jakiekolwiek pytania, możesz śmiało je zadać w sekcji komentarzy lub skontaktować się z naszym sklepem czy to przez social media, maila lub telefonicznie.
Już niedługo — artykuł o profilach kółek do rolek ich właściwościach i kwestiach prawidłowego wyboru.
Zapisz się do newslettera, aby nie przegapić kolejnych informacji ze świata rolek.
Do zobaczenia na rolkach!